Wat zou er gebeuren als je niets zou doen?



Deze vraag gaf een vriendin aan mij door. We hadden een gesprek over andere richtingen gaan, over wensen en dromen, maar vooral over dingen durven.
Uit je comfortzone stappen. Jezelf laten zien.
Er zijn zoveel redenen om dingen niet te doen. Wat vindt een ander ervan? Ik heb te weinig energie, ik weet niet hoe het werkt. Noem het maar op. Ik denk dat iedereen zijn eigen “smoesjes” wel kent. Ik ken die van mij heel goed. En er zit maar één emotie achter: angst.
Angst om af te gaan, uitgelachen te worden, angst om het niet goed te doen. 

Terug naar de vraag. Wat zou er gebeuren als je niets zou doen?
Het antwoord is niet zo moeilijk, als je niets doet, verandert er niets. Automatisch komt dan de volgende vraag: wil ik dat er iets veranderd? Of wil ik dat alles bij het oude blijft?
Voor mij een vraag waar ik langer over na moest denken. Want als alles bij het oude blijft, hoef ik zelf niets te doen. Het is vertrouwd. Ik kan in mijn eigen “klaag” modus blijven zitten.
Maar ja, is dat wat ik echt wil?
Waarom zou ik luisteren naar mijn angst? Brengt het mij iets? 
Want  juist door te luisteren naar mijn angst, verandert er niets, juist daardoor blijf ik zitten en durf ik geen stappen te zetten, juist daardoor blijft alles bij het oude.
En dat wil ik niet!

Ik wil de angst achter me laten. Dan maak ik maar eens een flater, het is niet anders. Iemand denkt er het zijne van, laat hem lekker denken.
Ik wil niet meer blijven zitten. Ik wil een leven vol positiviteit, een leven met dromen en met doelen. Ik wil mij niet laten beperken door de dingen die niet meer kunnen maar ik wil vooral leven met de dingen die wel kunnen. 

Wat zou er gebeuren als ik wel iets zou doen?
Ik vind het ontzettend leuk om met schrijven bezig te zijn, ik houd van blogs schrijven, verhalen verzinnen en nog belangrijker: ik krijg er energie van! 
Ik wil steeds meer stappen zetten om mijn dromen waar te maken. Ik wilde vroeger altijd schrijfster worden (of moeder, maar dat ben ik al) Maar dat het een heel breed begrip is, is mij ondertussen wel duidelijk geworden. Wat wil ik nu echt? Het komende jaar wil ik gaan onderzoeken wat bij mij past en welke schrijfdroom echt verborgen ligt. 

Dit is stap 1: mezelf uitspreken en mezelf laten zien. 
En ik ben van plan om jullie met nog veel meer stappen mee te nemen! 

Reacties