Als ik op vakantie ben..


Dit jaar gingen we de vakantie anders aanpakken. Normaal trekken wij met de caravan rond en strijken neer  wanneer we willen en waar er plek is. En ja, ook in het hoogseizoen is er altijd (in Frankrijk) wel een plekje te vinden.

Dit jaar dus niet. We wilden niet te veel rijden,  langer op een plek blijven. Kortom: we wilden vooral rust. Toen begon de zoektocht naar een geschikte camping en vooral waar? Want als je een paar weken voor de zomervakantie gaat boeken voor twee weken dan is er toch niet zoveel beschikbaar meer.

Uiteindelijk viel de keuze op Bretagne. Mooie kastelencamping,  goed zwembad en dicht bij het strand. Ik bereidde mij voor op twee weken alleen de keuze tussen strand of zwembad en boek of tijdschrift. Met mijn tot in de puntjes verfijnde vermijdingsstrategie ideaal. Weinig inspanning, veel rusten dus weinig zorgen (lees: weinig MS).

Er was alleen een essentieel dingetje waar ik onvoldoende rekening mee had gehouden: het weer. Het weer in Bretagne kan je op zijn zachts gezegd wisselvallig noemen. En zo wisselvallig dat zelfs de Bretonse weerman er geen grip op heeft. Werd er regen voorspeld, scheen ineens vol de zon. Werd er zon opgegeven, was er de hele dag bewolking met miezer. Maar een hele dag regen voorspellen, daar zaten ze dan weer raak mee. En dan bedoel ik: de HELE dag regen.

Nu kunnen we op zich wel wat hadden, we zijn toch Hollanders,maar regenachtige of bewolkte dagen betekent activiteiten. En activiteiten betekent lopen. En veel lopen betekent een MS die van zich laat horen.

En zoals ik al zei mijn vermijdingsstrategie is tot in de puntjes verfijnd. (Ik kan je zeggen, geen aanrader). Maar na een paar keer lurkend aan mijn CBD-olie, zeer ongepast snauwgedrag naar manlief en kinderen en strompelend over de camping heen moest ik toch met lede ogen aanzien dat de MS niet thuis was gebleven maar zich lekker in mijn campingstoeltje nestelde.

Ik koos eieren voor mijn geld. Overdag rusten, ontspanningsoefeningen. De vakantie moest er ook aan geloven, alles op de MS tevreden te houden. Het maakte de vakantie een stuk fijner.

Misschien volgend jaar toch maar weer naar Zuid-Frankrijk. Daarbij is de keus tussen het zwembad en het strand wat makkelijker gemaakt.

 En oké, de MS krijgt dan ook een (klein) plekje in de caravan.



Reacties